Monday, 17 May 2021

BAHASA IBUNDA BAHASA PERTAMA

Assalamualaikum dan salam sehati sejiwa. Saya cikgu Atika akan membimbing anda semua dalam mempelajari apa itu pemerolehan bahasa yang pertama. Mari kita mulakan dengan penerangan mengenai Apa itu permerolehan bahasa pertama?


       
Pemerolahan bahasa pertama (B1) terjadi ketika kanak-kanak belum mula mempelajari sebarang bentuk bahasa iaitu belajar bahasa untuk kali yang pertama. Jika kanak-kanak tersebut menguasai satu bahasa, penguasaan kanak-kanak itu disebut sebagai ekabahasa. Manakala, jika kanak-kanak itu memperolehi dua bahasa yang melalui proses dua bahasa secara serentak, maka penguasaan kanak-kanak itu disebut sebagai dwibahasa. Manakala juga, jika bahasa yang diperolehi lebih daripada dua bahasa secara serentak, maka penguasaan kanak-kanak itu disebut sebagai ganda bahasa.


     Baiklah seterusnya cikgu terangkan disini mengenai bagaimana terjadinya proses pemerolehan bahasa pertama tersebut. Seperti yang diketahui, bahawa kanak-kanak yang normal akan memperolehi bahasa pertama dalam waktu yang agak singkat, iaitu diantara umur dua hingga enam tahun. Hal ini tetap berlaku walaupun bahasa pertama yang didengari di sekelilingnya bukanlah berasal daripada bahasa pertama yang gramatis, iaitu bahasa yang mengandungi kesalahan struktur dan kosa kata. Menurut tokoh iaitu Chomsky pada tahun (1965), bukan kanak-kanak sahaja yang memperoleh rangsangan lalu memberikan tindak balas, bahkan sejak lahir lagi, manusia dilengkapi alat pemerolehan bahasa. Chomsky menamakan alat ini sebagai LAD atau “Language Acquisition Device”. Chomsky mengatakan bahawa LAD inilah yang membezakan manusia daripada haiwan, dan merupakan suatu ciri khas dalam minda manusia yang tidak terdapat pada makhluk lain. LAD juga mampu memperincikan struktur bahasa. Oleh itu, banyak ciri tatabahasa bahasa pertama tidak perlu dipelajari secara sedar.


     Proses pemerolehan bahasa pertama ini memperlihatkan banyak perkara yang menakjubkan berlaku di dalam minda kita sebagai manusia ciptaan Tuhan. Sistem-sistem linguistik-fonologi, sintaksis dan semantik dikuasai dengan pantas walaupun tiada pengajaran formal. Hampir semua kanak-kanak akan menguasai sistem-sistem ini walaupun kecerdasan seseorang kanak-kanak itu hanya mungkin memampukannya memperolehi skor yang bernilai 60 dalam ujian IQ (Wanner & Gleitman 1982:436). Sungguhpun rangsangan bahasa yang diterima oleh kanak-kanak adalah tidak teratur dan terhad, mereka berupaya menguasai sistem-sistem linguistik bahasa pertama sebelum menjangkau usia lima tahun. Fakta-fakta di atas menyebabkan ramai penyelidik membuat kesimpulan bahawa kanak-kanak telah dilengkapi dengan alat khas untuk memperolehi bahasa semasa seseorang bayi itu telah lahir ke dunia. Bahawasanya mereka percaya bahawa proses penguasaan bahasa pertama tidak bermula dari kosong tetapi apa yang perlu dilakukan oleh kanak-kanak tersebut hanyalah mengadaptasikan prinsip-prinsip dan rumus-rumus semula jadi (innate grammar) yang telah ada di dalam minda mereka dengan ciri-ciri dan sistem-sistem linguistik bahasa ibunda.


       Terdapat satu kes yang terdahulunya telah berlaku dimana seorang kanak-kanak yang bernama Genie wiley yang tidak mampu berkata bahasa pertama sehingga usianya mencapai 13 tahun pada waktu tersebut. Hal ini menceritakan, Genie Wiley yang lahir pada April tahun 1957 adalah seorang kanak-kanak yang diabaikan dan dianiaya dengan teruk dan ditemui dan telah ditahan oleh pihak berkuasa ketika dia berusia 13 tahun. Melihatkan kepada keadaannya yang sangat tragic dalam tragedy yang telah berlaku ke atas dirinya dari usia bayi lagi, mereka telah memberikan kesempatan kepada ahli psikologi, ahli bahasa, dan penyelidik lain untuk mempelajari perkembangan psikososial, emosional, dan kognitif pada seseorang yang menderita pengasingan dan kekurangan sosial yang teruk. Khususnya, penemuan Genie memberi peluang untuk mengkaji apakah seorang anak yang melewati apa yang disebut "masa kritikal" untuk pemerolehan bahasa dapat belajar berbicara bahasa pertama.


      Disini cikgu akan menerangkan pula mengenai cara bayi mendapatkan bahasa pertamanya dan juga cara seseorang kanak-kanak itu mengaplikasikan bahaa pertama. Bayi yang berumur beberapa tahun belum pandai bercakap tetapi mengeluarkan berbagai-bagai bunyi melalui mulutnya. Dia menangis, menguku seperti bunyi burung dan banyak lagi bunyi yang sukar dijelaskan. Walaupun bunyi-bunyi ini bukan bunyi bahasa, penghasilan bunyi ini membolehkan bayi melatih dan mengawal alat-alat artikulasinya. Bayi dapat melatih menyelaraskan pernafasannya dengan penghasilan bunyi-bunyian. Bayi yang pekak juga menghasilkan bunyi yang sama. Tetapi, bayi yang pekak tidak meneruskan perkembangan bahasanya ke peringkat bebelan, iaitu tahap vokalisasi selanjutnya yang mirip kepada bahasa.




   Vokalisasi melibatkan penggunaan bunyi-bunyi bahasa, terutamanya suku kata vokal dan konsonan – vokal, seperti /a/, /u/, /ma/, /gi/, /pa/. Pengulangan bunyi-bunyi ini memberikan bayi kualiti bunyi serupa bahasa, contohnya: ‘mama’, ‘gigi’, ‘papa’, terutamanya apabila bunyi-bunyi ini melibatkan pola-pola intonasi dalam bahasanya. Sewaktu vokalisasi ini berterusan, bunyi bayi lebih mendekati bunyi-bunyi bahasa yang didedahkan kepadanya. Maka, tidak hairanlah bayi terlebih dahulu memperoleh pola intonasi bahasanya sebelum dapat menghasilkan sesuatu kata. Lagipun, ketika kita mula mendengar bahasa yang baru untuk kali yang pertama, kita berkecenderungan mendengar pola rentak, nada, dan tekanannya.


   Kesimpulannya, pemerolehan bahasa pertama kanak-kanak adalah melibatkan kognitif dan pendedahan bahasa. Kognitif melengkapkan kebolehan kanak-kanak mentafsirkan bunyi dan makna, manakala pendedahan bahasa yang cukup akan merangsang keyakinan kanak-kanak tersebut untuk berinteraksi dengan orang-orang di sekelilingnya. Hal ini kerana kanak-kanak yang didedahkan dengan bahasa ibundanya akan dapat memperoleh bahasa pertamanya melalui pengalaman dan pengajaran daripada ibu bapa dan masyarakat disekitarnya.


Rujukan

Asmah Haji Omar (1981). “Bahasa dan Pendidikan Kanak-kanak” dalam Di sekitar Persoalan Bahasa Melayu 1957-1972, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Gaya Dewan (2005).Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Norul Haida Bt Hj. Redzuan (2013) “Ilmu Psikolinguistik” Perak: Emeritus Publication

Hipotesis Nurani dan Pemerolehan Bahasa Pertama Jurnal Akademika 1990

https://ejournals.ukm.my/akademika/article/viewFile/3611/2105

Henna Lemetyinen 2012 Language Acquisition Language Theory : Simply Psychology

https://www.simplypsychology.org/language.html


No comments:

Post a Comment